مثال درباره گرفتن اقامت دائم سوئد
مثال یک
سارا و وحید دارای دو فرزند زیر ۱۸ سال هستند و به مدت ۸ سال در ایران با هم زندگی کرده‌اند. سارا که سه سال پیش به سوئد مهاجرت کرده بود، از طریق پناهندگی اقامت دائم سوئد را دریافت کرده است. او مستقیما بعد از دریافت اقامت دائم برای حمید و فرزندانش درخواست اقامت میکند. هر سه نفر بعد از مصاحبه و بررسی پرونده توسط اداره مهاجرت اقامت سوئد را دریافت میکنند. فرزندان سارا مستقیما اقامت دائم سوئد را دریافت میکنند. چون سارا و وحید بیشتر از دو سال بیرون از سوئد باهم زندگی کرده‌اند، به احتمال زیاد حمید نیز اقامت دائم سوئد را میگیرد.

مثال دو: 
دانیال که شهروند سوئد است، شش سال پیش تصمیم میگیرد برای کار به دبی سفر کند. او با مریم آشنا میشود و بعد از چند ماه باهم شروع به زندگی میکنند. دانیال و مریم به مدت پنج سال بدون اینکه ازدواج کنند باهم زندگی میکنند (به سوئدی Sambo). بعد از اینکه مریم حامله شد، آنها تصمیم میگیرند به سوئد برگردد. مریم از دبی تقاضانامه اینترنتی اقامت سوئد را ارسال میکند. مریم با تقاضانامه‌اش، کپی اجاره خانه‌ایی که نام هر دو آنها در آن درج شده و همچنین مدرک پزشکی دال بر بارداری خود را ضمیمه پرونده میکند.
بعد از اینکه اداره مهاجرت پرونده را بررسی کرد، به مریم اقامت دائم سوئد را میدهد چراکه مریم و دانیال بیشتر از دو سال بیرون از سوئد باهم زندگی کرده‌اند.

منبع: سایت ایرانیان سوئد