مثال گرفتن اقامت موقت سوئد از طریق ازدواج

: مثال شماره یک
سمیرا و مهرداد یک سال در ایران باهم زندگی کرده‌اند. مهرداد که چند سال پیش به سوئد مهاجرت کرده، اقامت دائم سوئد را دریافت میکند. سمیرا تقاضای اقامت سوئد را از طریق سفارت سوئد در ایران ارسال میکند. بعد از بررسی پرونده، اداره مهاجرت به سمیرا اقامت دو ساله سوئد را میدهد. سمیرا بعد از دوسال در صورت دارا بودن تمام شرایط لازم برای دریافت اقامت دائم، میتواند درخواست اقامت دائم سوئد را ارسال کند و بعد از بررسی پرونده از طرف اداره مهاجرت اقامت دائم سوئد را دریافت نماید.

مثال شماره دو
مهسا که اقامت دائم سوئد را دارد از طریق اینترنت با کوروش که در ایران زندگی میکند، آشنا میشود. آنها بعد از چند بار سفر به ترکیه تصمیم میگیرند باهم ازدواج کنند. چون کوروش نمیتواند بدون ویزا به سوئد سفر کند، و مهسا نمیتواند به ایران سفر کند، تصمیم میگیرند در ترکیه عقد کنند. بعد از ثبت کردن عقد در اداره ثبت احوال سوئد و فرستادن مدارک لازم به سفارت سوئد و بررسی پرونده توسط اداره مهاجرت، کوروش اقامت دو ساله سوئد را میگیرد.
بعد از یک سال زندگی، کوروش و مهسا از یکدیگر جدا میشوند. کوروش که اقامت دو ساله سوئد را داشت، باید بعد از دو سال دلایل محکمه پسندی برای تمدید اقامتش به اداره مهاجرت ارائه کند. اگر او نتواند دلایل بسیار مهم و محکمه پسندی برای جدایی‌اش از مهسا ارائه کند، اقامت وی تمدید نمیشود و او مجبور به بازگشت به ایران و یا تغییر نوع اقامتش میشود.

منبع: سایت ایرانیان سوئد