اقامت کاری

یکی از راه های دریافت اقامت سوئد، پیدا کردن شغل و دریافت اقامت کاری در سوئد می باشد. در این حالت شما ابتدا اقامت موقت دوساله دریافت می‌کنید. برای اطلاعات بیشتر مقاله اقامت کاری در سوئد را مطالعه بفرمائید.

مثال:
فرزاد از طریق یکی از دوستانش در سال ۲۰۱۲ موفق به استخدام شدن در یکی از شرکت های فعال در شهر گوتنبرگ میشود. پس از ارسال تقاضانامه اینترنتی برای اقامت کاری و پس از بررسی پرونده توسط اداره مهاجرت، فرزاد اقامت دوساله و موقت سوئد را دریافت میکند. اقامت وی در سال ۲۰۱۴ به اتمام میرسد. در صورتی که حقوق، بیمه و دیگر مزایای فرزاد در تمام این مدت (هر ماه) در حد Kollektivavtal بوده باشد، وی میتواند برای تمدید اقامت خود اقدام کند و بار دیگر اقامت موقت تا سال ۲۰۱۶ را دریافت نماید. بعد از گذشت چهار سال، یعنی در سال ۲۰۱۶، فرزاد می تواند تقاضای اقامت دائم سوئد را ارسال کند. بار دیگر تمام شرایط وی مانند حقوق، بیمه و دیگر مزایای مرتبط با استخدام شدن وی، کنترل میشود. در صورتی که او تمام شرایط را دارا باشد، اقامت دائم سوئد را دریافت می کند.

اقامت سرمایه گذاری

یکی دیگر از راه های گرفتن اقامت در سوئد، ثبت شرکت و سرمایه‌گذاری در سوئد می باشد. در این صورت شما به همراه خانوادتان در ابتدا، اقامت موقت دوساله دریافت میکیند. برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقالات مربوط به اقامت سرمایه‌گذاری و همچنین چگونگی ثبت شرکت در سوئد را از اینجا مطالعه کنید.

مثال:
نازنین با ویزای شش ماهه تحصیلی به سوئد سفر میکند. او قبل از به اتمام رسیدن ویزای تحصیلی‌اش، اقدام به ثبت شرکت و تغییر ویزایش به سرمایه‌گذاری می نماید. بعد از ثبت شرکت و تحویل طرح توجیهی (affärsplan) و دیگر مدارک لازم به اداره مهاجرت جهت بررسی و تصمیم گیری، نازنین اقامت دو ساله سوئد را دریافت میکند. بعد از گذشت دو سال، نازنین از طریق اینترنت درخواست اقامت دائم سوئد را ارسال میکند. وی با تقاضانامه خود، مدارک لازم اعم از گزارش های مالی شرکت را ضمیمه پرونده میکند. اداره مهاجرت بعد از بررسی پرونده به نازنین اقامت دائم سوئد را میدهد.


منبع: سایت ایرانیان سوئد