اولین شرط گرفتن تابعیت سوئد که همان Medborgarskap است دارا بودن اقامت دائم سوئد می باشد. برای گرفتن اقامت دائم سوئد چه راه هایی پیش رو دارید؟ چند سال باید در سوئد زندگی کنید؟ آیا اداره مهاجرت سوئد میتواند اقامت دائم سوئد را از شما باز پس بگیرند؟ ما به جواب این سوال ها در این مقاله می پردازیم. تمام اطلاعات این مقاله مستقیما از سایت اداره مهاجرت و از طریق تماس تلفنی با بخش پشتیبانی اداره مهاجرت سوئد جمع آوری شده است.

برای آسان‌تر توضیح دادن؛ ما از نام های مستعار استفاده میکنیم. این مثال ها از طرف اداره مهاجرت طراحی شده‌اند. در این مقاله ما به اشخاصی که دارای اقامت و یا شهروندی کشورهای اروپایی هستند و همچنین جزئیات نمیپردازیم. ایرانیان سوئد سعی در این دارد که در چند مقاله مختلف تمام جزئیات مربوط به بخش های مختلفی که در این مقاله به آن پرداخته میشود را به فارسی ترجمه کند. لینک مقالات مربوط به جزئیات هر بخش در آینده به همین مقاله اضافه خواهد شد.

گرفتن اقامت دائم سوئد

برای گرفتن اقامت دائم سوئد میتوان از شش روش اقدام کرد. ازدواج و یا نسبت خانوادگی، کاری و سرمایه گذاری، سیاسی یا اجتماعی. البته گزینه هفتمی هم هست و آن از طریق ویزای تحصیلی می باشد. این اقامت موقت به خودی خود باعث گرفتن اقامت دائم سوئد نمیشود. بلکه متقاضی باید ویزای خود را به نوع دیگری تغییر دهد.

اقامت سیاسی و یا اجتماعی

دریافت اقامت سیاسی و یا اجتماعی کاملا بستگی به وضعیت هر فرد دارد. کشور سوئد طبق قوانین سازمان ملل، اتحادیه اروپا و قوانین ملی خود سوئد به تقاضانامه دریافت اقامت سوئد جواب مثبت می دهد. در اکثر اوقات افراد از طریق پناهندگی، اقامت دائم سوئد را دریافت میکند.

اقامت از طریق ازدواج و نسبت خانوادگی

برای گرفتن اقامت دائم سوئد از طریق نسبت خانوادگی، گاه فرد در ابتدا اقامت موقت دو ساله میگیرد و گاه مستقیما اقامت دائم دریافت میکند. اصل اول برای گرفتن این نوع اقامت، وابستگی شدید فرد ساکن سوئد با شخص خارج از سوئد می باشد. این وابستگی را در مثال هایی توضیح میدهیم. برای مطالعه مثال ها به قسمت دوم مقاله مراجعه فرمائید.

منبع: سایت ایرانیان سوئد