کارت اقامت

در صورت گرفتن اجازه کار، متقاضی نیازمند دارا بودن کارت اقامت صادر شده از طرف سفارت سوئد می باشد.
عکس و اثر انگشت برای صدور کارت اقامت در سفارت سوئد گرفته می شود.

(در صورتی که در گذشته، متقاضی دارای کارت اقامت بوده ، صدور یک کارت جدید الزامیست. )

برای اطلاعات بیشتر و گرفتن وقت قبلی حتماً با سفارت سوئد تماس گرفته شود.

بررسی پرونده توسط اداره مهاجرت

اگر تقاضانامه از طریق وب سایت ارسال شده باشد ، اداره مهاجرت مستقیماً بررسی پرونده را شروع میکند.
اگر متقاضی از طریق سفارت اقدام کرده باشد، پرونده ایشان به اداره مهاجرت در سوئد ارسال میشود و حدوداً 4 هفته بعد ، پرونده به اداره مهاجرت میرسد.
تقاضانامه هایی که کامل تکمیل شده به همراه مدارک لازمه، زود تر از تقاضانامه هایی که احتیاج به تکمیل مجدد دارند، مورد بررسی قرار میگیرند.

رأی صادر شده از اداره مهاجرت

در صورت ارسال تقاضانامه از وب سایت ، متقاضی ایمیلی را مبنی بر قبولی و یا رد پرونده از طرف اداره مهاجرت دریافت میکند که پس از آن متقاضی می تواند نسخه اصلی رأی صادره را از سفارت ذکر شده در تقاضانامه دریافت کند.

در صورت ارسال پرونده به وسیله سفارت ، سفارت محل اقامت با متقاضی تماس میگیرد. کارفرما نیز نامه ایی از طرف اداره مهاجرت در ارتباط با صدور رأی نهایی دریافت خواهد کرد.

برای گرفتن رأی اداره مهاجرت از سفارت ، همراه داشتن گذرنامه الزامیست.

برای سفر به سوئد از ایران، داشتن کارت اقامت الزامیست.

کارت اقامت ۴ هفته بعد از رأی اداره مهاجرت صادر شده و به سفارت محل سکونت ارسال میشود.

در صورتی که اداره مهاجرت کشور سوئد با تقاضانامه ی شما موافقت نکرد، شما میتوانید در مدت ۳ هفته بعد از دریافت رأی نهایی صادر شده از طرف این سازمان، شکایت نامه ایی تنظیم و به اداره مهاجرت ارسال کنید. اطلاعات بیشتر و چگونگی تنظیم شکایت نامه در رأی صادره از اداره مهاجرت درج شده است.

بعداز دریافت اجازه کار

اجازه کار شما تنها در حرفه مشخص شده و کارفرمای نام برده شده در تقاضانامه اولیه معتبر میباشد و همچنین مدت زمان اعتبار اجازه کار در رأی نهایی اداره مهاجرت سوئد درج شده است. اگر شما شغل خود و یا کارفرمای خود را تغییر بدهید ، مؤظف به اقدام مجدد در جهت گرفتن اجازه کار هستید. اطلاعات بیشتر در این زمینه را در مقاله تغییر شغل بخوانید.

مدت زمان اعتبار اجازه کار سوئد

در بیشتر مواقع اجازه کار با توجه مدت زمان استخدام تنظیم میشود و البته مطابق با مدت اعتباری که گذرنامه متقاضی دارد تعیین میشود. در صورتی که اعتبار گذرنامه شما کمتر از مدت زمان استخدام باشد ،اعتبار اجازه کار بر طبق اعتبار گذرنامه شما تنظیم میگردد.

اجازه کار برای حداکثر ۲ سال اعطا میشود و در صورتی که تصمیم گیری برای اداره مهاجرت در مورد مدت زمانی که شما استخدام هستید مشکل باشد ، گرفتن اجازه کار به مدت زمان کمتری نیز امکان پذیر میباشد. اگر خانواده شما به صورت همراه نیز قصد زندگی در سوئد را داشته باشند ، میتوانند در مدت زمان قید شده در رأی نهایی ، اقامت موقت این کشور را بگیرند.

ادامه دادن فعالیت کاری بعد از اتمام اعتبار اجازه کار سوئد

در صورتی که شما قصد ادامه فعالیت کاری در سوئد پس از اتمام اعتبار اجازه کار اولیه خود را دارید ، میتوانید درخواست تمدید اجازه کار را به اداره مهاجرت تسلیم نمایید. درخواست تمدید اجازه کار را حتماً قبل از اتمام اعتبار اجازه کار فعلی خود تحویل اداره مهاجرت بدهید. زمانی که شما به مدت ۴۸ ماه (۴سال) در سوئد شاغل بوده باشید ، میتوانید اقامت دائم سوئد را برای همیشه بگیرید.

منبع: سایت ایرانیان سوئد