اتحادیه کشورهای اسکاندیناوی
دانمارک، نروژ و سوئد طی بخشهای آخر قرون وسطی در مورد در دست گرفتن قدرت در اسکاندیناوی مبارزه میکردند. این کشورهای اسکاندیناوی در سال 1397 میلادی قراردادی را امضاء کردند که به اتحادیه کالمار مشهور است. با تشکیل اتحادیه کالمار همه این کشورها به یک کشور واحد تبدیل شدند.
دوران اَبَرقدرتی
در قرن شانزدهم رویدادهای مهمی در جهان رُخ داد. کریسف کلمب به آمریکا سفر کرد. گوتنبرگ فن چاپ کتاب را اختراع کرد. پاپ که از رُم کلیسای کاتولیک را اداره می کند، کنترل بخش بزرگی از کلیسای خودرا از دست داد.بسیاری از مردم در سوئد از چگونگی اداره اتحادیه کالمار توسط پادشاه دانمارک ناراضی بودند. حمام خون استکهلم که طی آن پادشاه دانمارک 100 نفر از اشراف را در استکهلم گردن زد واقعه مشهوری است. سوئدیها بعداز این حمام خون شورش کردند. گوستاو واسا یک سپاه سوئدی تدارک دید و قدرت را از پادشاه دانمارک گرفت.


سپس گوستاو واسا در 6 ژوئن 1523 به پادشاهی رسید. در سوئد صلح برقرار شد.روز 6 ژوئن روز ملی سوئد نیز می باشد.طی دوران پادشاهی گوستاو واسا کلیسا تغییر کرد. کلیسا که قبلاً کاتولیک بود به پروتستانیسم تبدیل شد. کلیسای سوئد از کشیش آلمانی بنام مارتین لوتر تأثیر گرفت. کلیسا مجبور شد بسیاری از اراضی خود را تحویل دهد و به دولت مالیات بپردازد. همزمان پارلمان نیز قدرت بیشتری یافت.

از اواسط قرن شانزدهم تا آغاز قرن هیجدهم سوئد در چندین جنگ در اطراف دریای بالتیک شرکت داشت. دریای بالتیک یکی از مهمترین دریاهای جهان برای تجارت بود. این جنگها برای بدست گرفتن کنترل دریای بالتیک بود. سوئد با کشورهای دانمارک، روسیه، لهستان و آلمان جنگید و کنترل بخشهای بزرگی از دریای بالتیک را بدست گرفت. سوئد در اواسط قرن هفدهم بخشهای بزرگی از شمال آلمان و لهستان را در دست داشت. سوئد در این دوران به یک اَبَرقدرت تبدیل شد.

بغیر از قلمروی که سوئد امروز در اختیار دارد، کشورهای فنلاند، اِستونی، لِتونی و بخشهائی از روسیه و آلمان متعلق به سوئد بود. بعدها کارل دوازدهم پادشاه سوئد بعلت شکست در چندین جنگ مجبور شد مناطق خارج از قلمرو کنونی سوئد را تحویل دهد. در سال 1721 میلادی در سوئد مجدداً صلح برقرار شد و دوران اَبَرقدرتی این کشور بر دریای بالتیک پایان یافت.


منبع: https://www.informationsverige.se