آداب و رسوم و جشنها در سوئد

آداب و رسوم مواردی است که مردم معمولاً انجام می دهند مرتباً تکرار می شود.یک جشن واقعه بخصوص و مهمی است مانند عید پاک (påsk) که اغلب برگزار میشود. بسیاری از آداب و رسوم و جشنهای سوئد ریشه مذهبی دارند. برخی از آداب و رسوم دارای پیشینه مسیحیت هستند. برخی دیگر متعلق به زمانی هستند که مردم در سوئد خدایان چندی، مانند تور و اودِن داشتند. امروزه آداب و رسومجشنهای مذهبی در درجه نخست تعطیلاتی هستند که خانواده ها و دوستان یکدیگر را ملاقات می کنند.
چند آداب و رسوم مهم
ژانویه
روز سال نو در اول ژانویه یک روز تعطیل است. یعنی اغلب مردم از کار خود مرخصی دارند. شب قبل از روز سال نو، شب سال نو است. در این شب بسیاری از سوئدیها آغاز سال نو را جشن میگیرند.
فوریه
در فوریه مدارس سوئد تعطیلات فوریه یا تعطیلات ورزشی دارند. در این تعطیلات کودکان یک هفته به مدرسه نمی روند. در فوریه یا مارس بسیاری از سوئدیها نان خامه ای (semlor)می خورند. این نوعی شیرینی است که با خمیر بادام و خامه درست شده است. این یکی از آداب و رسوم مربوط به زمانی است که مردم در سوئد روزه می گرفتند. قبل از شروع ماه روزه مردم غذاهای پُرچربیمیخوردند. کسی که روزه میگیرد، مثلاً به دلایل دینی، طی مدت زمان بخصوصیهیچ غذائی نمی خورد.


منبع: https://www.informationsverige.se