تابعیت سوئدی

اگر می خواهید تبعه سوئد بشوید باید یک تقاضانامه به اداره مهاجرت تسلیم
کنید. مدت انتظار بین یک تا هفت ماه است. کسی که می خواهد تابعیت
سوئدی دریافت کند باید به سن 18 سالگی تمام رسیده و حدود پنج سال در سوئد زندگی کرده باشد. کودکان زیر 18 سال می توانند بهمراه پدر یا مادر خارجی خود تابعیت سوئدی دریافت کنند.
تابعیت اتحادیه اروپا
 اتباع کشور سوئیس یا یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا (EU )/همکاریهای اقتصادی اروپا (EES) می توانند آزادانه در اتحادیه اروپا سفر کنند. درحال حاضر 22 کشور از 27 کشور عضو یک قرارداد موسوم به قرارداد شِنگِن بایکدیگر دارند. مفهوم این قرارداد آنست که اتباع اتحادیه اروپا می توانند آزادانه بین اینکشورها سفر کرده و از مرزهای آنها عبور کنند .اتباع کشورهای خارج از اتحادیه اروپا، کشور ثالث، نیز می توانند آزادانه بین کشورهای تابع قرارداد شِنگِن سفر کرده و از مرزهای آنها عبور کنند. ولی اینگونه افراد می توانند حداکثر فقط سه ماه سفر کنند.
اجازه کار

اجازه کار یک تصمیم از سوی اداره مهاجرت است که به یک تبعه خارجی حق کار کردن در سوئد می دهد. اتباع کشورهای اسکاندیناوی، اتباع کشورهای اتحادیه اروپا و همکاریهای اقتصادی اروپا، اتباع کشور سوئیس و اعضای خانواده آنان به تقاضای اجازه کار نیاز ندارند. افرادی که به مدت پنج سال در یک کشور دیگر اتحادیه اروپا سکونت داشته اند نیز نیازی به تقاضای اجازه کار ندارند.کلیه سایر اتباع خارجی که بخواهند در سوئد کار کنند باید اجازه کار داشته باشند. کسی که صاحب شرکت یا کسب و کار شخصی باشد به اجازه کار نیاز ندارد ولی بایستی اجازه اقامت داشته باشد. برای کارکردن به مدت بیش از سه ماه نیز اجازه اقامت لازم است. درخواستاجازه اقامت و اجازه کار باید از وطن متقاضی انجام شود.


منبع:https://www.informationsverige.se