سوئدی ها از فرهنگ غنی و مدرنی برخوردار هستند. پیشینه تاریخی و فرهنگ این کشور، شاید به موجب وجود وایکینگ ها و نوشیدن مشروبات الکلی سنگین در میان عامه مردم بسیار تعریفی نباشد. اما با گذشت زمان و پس از قرن نوزدهم و ورود به عرصه نوین، مردم این کشور خود را با دنیای مدرن وقف دادند و تا به امروز، یکی از پیشروترین کشور های صنعتی، مدرن، صلح طلب و شاد دنیا هستند. رعایت انواع حقوق فردی و اجتماعی در جامعه سوئد، نهادینه شده و سخت ترین قوانین برای جلوگیری از هر گونه نژاد پرستی، تبعیض جنسیتی، کودک آزاری و حتی حیوان آزاری را تنظیم نموده اند.
فرهنگ سوئدی ها از دید خودشان بسیار مناسب و معقول است، اما در بعضی از شرایط این فرهنگ سوئدی ها از دید خارجی ها و همچنین ما ایرانی ها، جالب و چه بسا عجیب است. به هرحال ما ایرانی هایی که در سوئد زندگی میکنیم و جزئی از این جامعه محسوب می شویم، باید این فرهنگ را پذیرا باشیم.
در این مطلب قصد داریم چند نمونه از رفتار سوئدی ها که شاید از دید یک ایرانی عجیب باشد را برای شما جمع آوری کرده ایم که شما را به خواندن آنها دعوت میکنیم.

فرهنگ سوئدی ها از دید ما ایرانی ها

1- سکوت کامل

یکی از اولین چیزهایی که بعد از آمدنم به اُپسالا درباره سوئدی ها متوجه شدم، کم حرف بودن آنها بود. برای من که از شهر بزرگی مثل تهران به سوئد مهاجرت کرده بودم، این مسئله مثل شک بود. هیچ کس در اتوبوس با کسی صحبت نمی کرد. اگر درب را برای کسی نگه داری، شاید حتی کلمه ممنونم را نشنوی. اگر در سوپر مارکت، سد راه کسی بشوی، آن شخص بدون گفتن حتی یک کلمه فقط پشت سرت می ایستد تا از جلوی او کنار بروی. اگر بخواهی در اتوبوس با کسی وارد گفتگو بشوی، جوری نگاهت میکنند که انگار دیوانه هستی!
دوستی با سوئدی ها مثل بطری سس گوجه فرنگی می ماند: با تمام تلاش و زوری که میزنی، شاید یک قطره هم از بطری بیرون نیاد، اما اگر به اندازه کافی صبر کنی، کلی سس به راحتی بیرون میاد. پس باید صبور باشیم.

منبع: سایت ایرانیان سوئد