اداره CSN مسئول پرداخت کمک هزینه های تحصیلی و همچنین وام خرید وسائل منزل می باشد. این اداره به دانش آموزان و دانشجویان از سن ۱۶ تا ۵۶ سال، در مقاطع راهنمایی، دبیرستان،K‌omvux، Folkhögskola و دانشگاه، کمک مالی پرداخت میکند. افرادی که با پناهندگی اقامت سوئد را دریافت کرده‌اند نیز میتوانند مبلغی را جهت خرید وسایل اولیه منزل وام بگیرند. دریافت این وام و همچنین انواع مختلف کمک هزینه تحصیلی بستگی به سن، مقطع تحصیلی و نوع آموزشگاه دارد.

انواع مختلف کمک هزینه برای تحصیل

کمک هزینه تحصیل، به عنوان کمک بلاعوض و یا وام به صورت ماهانه به محصلین پرداخت میشود. در اینجا با انواع مختلف کمک هزینه تحصیلی آشنا میشویم. تمامی این کمک هزینه های مالی تنها و تنها برای افرادی است که اقامت دائم سوئد را دارا هستند و یا از یک شهروند سوئدی فرزند دارند و با وی زندگی میکنند.

  • اگر شما در دبیرستان تحصیل میکنید، میتوانید درخواست Studiehjälp دهید. (برای مثال Studieb‌‌idrag)
  • اگر شما در Folkhögskola ، Ko‌mvu‌x و یا هر آموزشگاه دیگری در مقطع راهنمایی یا دبیرستان تحصیل میکنید، میتوانید از ترم پاییز که ۲۰ سالتان تمام میشود،(۲۰ ساله میشوید) درخواست Studiemedel دهید.
  • اگر شما در مقطع دانشگاه تحصیل میکنید، Stu‌diemedel دریافت خواهید کرد.
  • اگر شما به دلیل مشکلات شنوایی و یا معلولیت در riksgymnasium تحصیل میکنید، میتوانید درخواست Rg-bidrag دهید.
  • اگر شما اقامت سوئد را دارا هستید و در خارج از سوئد تحصیل میکنید، میتوانید درخواست Studi‌emedel دهید. در بعضی از اوقات افرادی که زیر ۲۰ سال هستند و در مقطع دبیرستان، خارج از سوئد تحصیل میکنند نیز میتوانند درخواست Stud‌iehjälp دهند.

بجز بخشی از Studiemedel ، سایر کمک هزینه های مالی، بلاعوض هستند.
دریافت کمک هزینه تحصیلی تنها برای دوره‌های آموزشی که CSN به آن تعلق میگیرد (به سوئدی CSN Berättingade)، امکان پذیر می باشد.


منبع: سایت ایرانیان سوئد